lördag 28 juni 2008

Living Elaine - Episode 117

Läste en artikel på Computer Sweden om att välja rätt sida på jobbet för att lyckas bättre i sin karriär. Och det är så rätt - men inte lätt. Jag som började på nytt jobb för dryga halvåret sen har precis börjat få ett hyfsat grepp på de informella grupperingar som finns på min arbetsplats och identifierat vilka som är "dödgrävarna" kontra de som ger positiv energi.

Alldeles i början av min anställning var det en av mina manliga kolleger som på eget bevåg förbarmade sig över mig och ville dela med sig av sina erfarenheter av företaget och ge mig tips och råd om hur jag skulle agera för att bli framgångsrik i organisationen. Vid det tillfället var jag tacksam för hans omsorg och det var kanske lite naivt av mig att tro att det handlade om ren vänlighet. Ett par veckor senare insåg jag att det enda han varit ute efter var att locka över mig till sitt läger på grund av en tuppfäktning som pågått ett tag mellan honom och en annan manlig kollega. Dessutom upptäckte jag att efter varje gång jag hade haft en diskussion eller ett samtal med honom kände jag mig helt matt och urlakad efteråt. Slutsatsen jag drog var att han var en av de så kallade dödgrävarna som spred negativ energi omkring sig och gjorde allt han kunde för att dra ner sina kolleger i sitt eget svarta hål och jag bestämde mig snart för att undvika honom så mycket jag bara kunde utan att för den sakens skulle vara otrevlig eller snoppa av honom.

Istället har ju hittat 2-3 kolleger som jag trivs med av olika anledningar. En av dem är helt på samma plan som jag gällande projektledning och det känns oerhört skönt att ha henne som bollplank i vardagen och någon att kräka av sig tillsammans med när det blir för mycket. De andra två är mer personer som jag kanske inte har så mycket utbyte av rent kompetensmässigt i mitt arbete, men som är otroligt positiva människor med liknande värderingar som jag. Tillsammans håller vi humöret uppe även när det känns tungt och det är otroligt viktigt att ha den typen av kolleger också. Däremot har jag inte riktigt hittat den eller de personer som jag kan använda som katalysatorer för min karriär. På tidigare företag har jag haft turen och hamnat med den typen av personer direkt utan att ens behöva leta mig fram till dem i organisationen. Så enkelt är det som sagt inte på mitt nya jobb, men jag räknar kallt med att det kommer att lösa sig inom en inte allt för lång framtid. Och tills vidare ska jag lägga tid på de kolleger jag allierat mig hittills och undvika dödgrävaren så gott det går.

"My hips don't lie"

Inga kommentarer: