måndag 2 juni 2008

Living Elaine - Episode 102

Jag gräver vidare i den agila världen och gjorde ett försök att ta mig igenom boken Agile project management with Scrum av Ken Scwaber idag. Jag är fortfarande inte frälst och en del av de exempel som Ken beskriver i boken för att påvisa hur Scrum har räddat projekt och företag på ruinens brant är för mig väldigt banala. I 9 fall av 10 handlar det enbart om gott ledarskap och sunt förnuft.

Men jag inser att det finns fördelar med skapa vederhäftiga begrepp även för det mest självklara och att det för många kan kännas tryggt och mindre utlämnande att som ledare ha ett regelverk att luta sig mot. Jag inser också att det inte är självklart för alla att låta projektteamen vara delaktiga i arbetet och ta beslut över sådant som ligger dem nära. Så om Scrum kan bidra till ett bättre ledarskap och effektivare projekt genom att sätta ord på det självklara så ska jag inte sätta käppar i hjulen.

Vad jag hittills inte förstår är hur i hela friden man ska applicera Scrum på stora, komplexa projekt där man sitter i ett kund-leverantörs förhållande under ett fastpris och inte alls har det goda samarbetet som Ken beskriver i boken. Men han kanske kommer till det kaptitlet längre fram eller i en annan bok. Eller också så kanske det är dags för alla ortodoxa Scrum-anhängare att inse att denna världsomvälvande metod för systemutveckling kanske inte lämpar sig i alla sammanhang? I alla fall inte så som den här direkt ur hyllan. Vad säger ni?

"It's a shame"

Inga kommentarer: