fredag 30 maj 2008

Living Elaine - Episiode 98

Att få komplimanger är visserligen trevligt och glädjande, men att få komplimanger av manliga kolleger i arbetssituationer är snarast besvärande för mig. Och då menar jag inte komplimanger för välutfört arbete eller så utan mer komplimanger kring mitt utseende eller min person. Det händer inte jätteofta, men det händer, och varje gång tycker jag att det är lika svårt att hantera. Jag tränar på att bara säga tack och inte synliggöra att jag faktiskt hamnar i obalans och blir obekväm för ett par sekunder eller minuter. Den senaste veckan har det faktiskt inträffat två gånger och vid båda tillfällena har jag visserligen lyckats tacka för komplimangen, men jag har också generat skruvat på mig och fällt någon kommentar för att släta över situationen. Jag tror framför allt att det stör mig om det sker mitt i ett möte eller i en diskussion kring något jobbrelaterat. Om någon förbigående ger en komplimang vid kaffeautomaten eller vid något mer avslappnat tillfälle gör det inte mig lika mycket. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att smickra en manlig kollega för hans vackra ögon eller muskulösa överarmar på ett möte eller i en diskussion. Däremot händer det att jag slänger en kommentar om en snygg skjorta eller slips vid ett möte i korridoren på kontoret, men det är för mig en helt annan sak. Hursomhelt är det här något som stör mig och jag tar tacksamt emot tips och tricks på hur jag som kvinna på en mansdominerad arbetsplats ska hantera detta utan att för den sakens skull sluta att vara just kvinna.

"I want you to know - that I am happy for you"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt i en diskussion?
- Jag vet inte hur vi ska hantera den här projektmedlemmen. Han fokuserar inte på uppgiften och är svår att styra.
- Jag tycker att vi ska ta ett snack ... Du. Förresten, va snygg du är...

Känns om klockrent ragg :). Testa att svara:

- Stöter du på mig? *le. paus* Jag är inte intresserad. [fortsätt diskussion]

Om någon säger det i avslappnade sammanhang så gör det mig inget alls obekväm längre - det är bara trevligt. Jag ger också komplimanger till de runt mig. Det är mysigt.

Hanna sa...

I avslappnade sammanhang håller jag med absolut med dig. Och jag strör också komplimanger omkring mig, men vid rätt (hoppas jag!) tillfällen. Men jag ska prova ditt tips!