torsdag 8 maj 2008

Living Elaine - Episode 81

Eftermiddagen har ägnats åt estimeringskonferens i Dataföreningens regi. Det var faktiskt nästan precis så trist som det låter och inte alls så givande som jag hade hoppats på. En par av talarna var riktigt duktiga, medan andra var mindre imponerande. Hursomhelst fick jag ju en fin bok med mig hem som heter "Proactive Management of Uncertainty using the Successive Principle" av Steen Lichtenberg. Lovar att recensera när jag tagit mig i kragen och läst den.

Generellt var det mycket dravel om en hel massa olika estimeringsmetoder och det mesta var gammal skåpmat. Det bjöds inte på några detaljer kring någon av dem och inte heller några generella riktlinjer för vilka metoder som rekommenderas i vilka sammanhang eller praktiska tips från verkligheten kring estimering. På det stora hela taget tyckte jag att man missade den allra viktigaste poängen - dvs hur viktigt det är att veta vad man estimerar. Min erfarenhet är att om jag väl lyckats ta reda på vad det är som ska göras så får jag ofta hyfsat bra estimat av de experter jag rådfrågar utan att fundera särskilt mycket på vilken metod som används.

Återkommer i estimeringsämnet så snart jag läst boken. Alternativt med lite egna erfarenheter i det fall att boken blir för långdragen.

"Shake that booty"

Inga kommentarer: