torsdag 8 maj 2008

Living Elaine - Episode 82

Tänkte bjuda på lite godbitar om mig själv - om än inte det mest avslöjande jag kunde komma på. Hittade listan på Hypodea.

1. Vilken bok läste du senast?

Har varit extremt dålig på att läsa böcker på sistone. Men jag tror det var Bitterfittan av Maria Svedland.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?

Kanske, kanske den där estimeringsboken. Annars får det nog bli någon dammig pocket som legat och skräpat länge i bokhyllan.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?

Ingen aning.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?

Jag räknar inte ner. Men om boken är bra brukar jag läsa fortare och fortare. Till saken hör att jag läser väldigt fort redan från början så på slutet händer det att jag tappar lite innehåll.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?

Vänners rekommendationer och topplistor framför allt.

6. När blir en bok för lång?

När den påminner om Sagan om Ringen som är förtvivlat tråkig.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?

Läser främst på svenska, men borde absolut läsa mer på engelska.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?

Da vinci-koden tror jag. Och ja, det var länge sen.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?

Utan betänkligheter.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

Fantasy existerar i stort sett inte. Mycket deckare och aningens för mycket chiclit på sistone.

"Save tonight - fight the break of dawn"

Inga kommentarer: