söndag 4 maj 2008

Living Elaine - Episode 78

Det har varit lite dött på bloggfronten de senaste dagarna. Besök hos bilhandlare och för mycket solsken är ursäkten. Men med nyfixad balkong kan jag nu med gott samvete sjunka ner i soffan och njuta av söndagsledighet. Surfade runt lite för att uppdatera mig kring vad som hänt och hittade en artikel i Computer Sweden om agila metoder som jag näst intill önskar att jag skrivit själv.

Framför allt jublar jag när jag läser "Men det finns en uppenbar risk att den får dåligt rykte eftersom begreppet ibland används som en ursäkt för att göra ett slarvigt jobb.". För det är precis det som jag hör och ser framför allt när jag träffar kolleger som hamnat i projekt som bedrivs i den agila världen. Jag morrar och spottar och fräser när jag hör uttalanden i stil med "Alltså, vi kör Scrum så vi behöver inga projektledare" eller "Åh, det är så skönt med Scrum för det blir så mycket mindre stress. Det man inte hunnit klart när sprinten är slut kan man bara skriva upp i backlogen.". Listan kan göras lång och återigen är det uppenbart att alltför många företag fastnat för denna modenyck utan att förstå vad det egentligen innebär. (Eller, jag vill egentligen inte ens kalla det för modenyck. För precis som Ivar Jacobson skriver är det här intet nytt under solen.) Och okunskap mina vänner, det kan inte ens den bästa agila-metod råda bot på.

"I saw the sign"

Inga kommentarer: