onsdag 16 april 2008

Living Elaine - Episode 64

PC för alla listar de hetaste utbildningarna för IT-karriären. Jag har tur. För min utbildning hamnar i topp. Däremot låter beskrivningen av jobb som jag kan få med min utbildning så tråkig att jag nästan somnar. Det är inte så konstigt att dagens ungdomar väljer att bli utvikningsmodeller och programledare istället. Mitt jobb är inte tråkigt. Det handlar långt mycket mindre om teknik och långt mycket mer om människor. Så med två ynka dagar kvar tills sista ansökningsdatum för högskoleintaget hösten 2008 vill jag slå ett slag för civilingenjörsutbildningen. Ignorera att det låter stelt, trist och tråkigt. Se till att ha kul under studietiden, men inte så kul att du inte klarar tentorna. Du behöver inte fixa dem på första försöket, men efter en två eller tre försök börjar det bli dags. Håll ut hela vägen till examen och arbetsmarknaden är din. Sedan är det du som gör valen och styr din karriär dit du vill. Kom ihåg att det går att vara utvikningsmodell som civilingenjör också. Vägen dit är bara lite längre. Å andra sidan är det jäkligt skönt att ha en utbildning att falla tillbaka på när fysiken inte längre håller måttet. Tro mig.

"Where the streets have no name"

Inga kommentarer: