onsdag 19 november 2008

Living Elaine - Epsiode 148

En av de saker jag fick med mig från Scrum master-certifieringen var diskussionen kring innebörden av självorganiserande team. Den bild jag tidigare hade av Scrum var att man förespråkar litegrann av "Montesorri-pedagogik". Och med det menar jag att man överdrivet hävdar teamets rätt att bestämma själva vad de ska göra och hur det ska göras. Att de ska arbeta i sin egen takt och inte får lov att pressas på något vis. Utvecklingen kommer naturligt när teamet är moget för det. Och så vidare i absurdum. (Nu är jag ingen expert på ämnet Montesorri-pedagogik, men ni förstår säkert vad jag är ute efter.)

Jag har hört otaliga varianter på "men det kan inte jag bestämma för jag måste först ha teamets medgivande kring hur dom vill ha det" eller "men... jag är Scrum Master och inte projektledare så jag kan inte ta beslut" från all världens Scrum Mastrar.

Först efter de här två dagarna med Jeff Sutherland inser jag att Scrum inte alls förespråkar någon Montesorri-variant. En Scrum Master ska agera coachande för att få ut bästa möjliga produktivitet i ett team. Därmed inte sagt att han eller hon i vissa fall måste ta i med hårdhandskarna och sätta ned foten kring vad det är som gäller. Precis som vid coachning av alla andra team handlar det om att noga avväga balansen mellan "command and control" och total frihet. Självklart bör ambitionen för varje projektledare, coach, scrum master eller faktiskt vilken chef som helst vara att skapa team som är så väloljade och självgående att man som ledare kan dra till Hawaii och dricka paraplydrinkar istället. Definiera ett mål och de fixar själva att ta sig dit. De kommer förmodligen även vara mera nöjda och belåtna än det team som styrs på detaljnivå av en ledare med stort kontrollbehov. Det krävs en del träning och smörjning av ett team för att bli så vältrimmade. Och de allra flesta når nog aldrig dit. Men det är absolut dit man ska sträva.

Så till alla er scrum mastrar därute vill jag bara påminna om att det visst är okej att sätta ner foten ibland. Det är till och med förväntat av dig. Period.

"If you wanna have a good time"

Inga kommentarer: