fredag 11 januari 2008

Living Elaine - Episode 2

En del påstår att det är mer effektiva när de jobbar hemifrån än på kontoret. Jag har svårt att tro dem. Själv utnyttjar jag enbart förmånen att jobba hemifrån när jag är på riktigt ruttet humör, halvkrasslig eller bara djävulskt uttråkad. Jag råkar vara en avlegad arbetsnarkoman som utvecklat en stresströskel som i princip inte går att överstiga. Det innebär att jag alltför lätt blir löjligt uttråkad och att det krävs en hel del för att jag ska dra igång det fulla maskineriet. Positivt ur vissa perspektiv - negativt ur andra.

På mitt nya jobb, som visserligen fortfarande verkar motsvara förväntningarna, har jag fortfarande inte riktigt hittat tempot. Företaget X som jag konsultar åt råkar ha ett tempo och en kultur som påminner lite för mycket om kommunen för min smak och tekniken är ungefär lika rolig som en död fisk. Därav kanske ni kan räkna ut att jag jobbar hemifrån idag av anledningen att jag är - just det - löjligt uttråkad. För att få timmarna att gå har jag ägnat mig åt webbaserade kurser i ITIL (Information Technology Infrastructure Library Foundation. Pust.). Det må vara av god nytta för mitt konsultuppdrag, men det är om möjligt ännu tristare än kurserna i adaptiv signalbehandling som jag motvilligt tragglade mig igenom i min strävan efter en beaktansvärd examen. Detta i sig implicerar att aktiviteter som att tömma diskmaskinen eller städa garderoben framstår som rena lattjolajbanlådan. Och som du säkert redan räknat ut har jag idag ägnat mer tid åt den typen av sysselsättning än just ITIL. Det har visserligen gjort susen för min hemtrevnad, men kanske inte direkt för min karriär på företaget X och inte heller för mitt samvete som normalt inte ger mig lov att ens tänka på annat än jobb på arbetstid (och gärna ytterligare ett par timmar därutöver).

Den stora frågan som kvarstår är om jag med gott samvete kan gå på After Work ikväll när jag, enligt min egen bedömning, faktiskt inte har jobbat alls idag.

"Working 9-5. What a way to make a living."

Inga kommentarer: