onsdag 23 juli 2008

Living Elaine - Episode 126

Det blev visst en väldigt lång lunch. Men det kom lite solande, grillande, motionerande och lite vindrickande emellan. Och så lite bilkörning förstås, men det hade ni säkert redan räknat ut. Lycka är att bensinpriset är på väg nedåt (peppar, peppar...)!

Nåväl. Jag förstår att ni håller på att spricka av nyfikenhet efter min senaste cliffhanger. Återigen tycks det självklara inte alltid vara självklart. Men här kommer svaret:

Det går inte att avgöra huruvida bensinen räcker till stad X eller inte eftersom texten inte säger något om huruvida de tillryggalagda milen verkligen har fört oss närmare stad X. Det kanske är så att vi kört helt fel väg i 5,2 mil och snarare hamnat längre ifrån stad X än vi var från början. Jämförelsen med projekt är att bara för att man gjort av med 52% av budgeten är det inte nödvändigtvis så att man uppnått 52% av det man lovat att leverera. Självklart kan tyckas och ändå är det löjligt många projektledare som rapporterar utfall i kronor och ören jämfört med budget till sina styrgrupper utan att egentligen fundera på huruvida detta fört projektet närmare målet eller inte. (Dessvärre finns det lika löjligt många (minst) styrgrupper som inte efterfrågar någon annan form av rapportering.)

Jag har hört många finurliga förklaringar till varför verkligheten ser ut på detta sätt. En förklaring är att projektmålet är så otydligt definierat att det därför är svårt att mäta vägen dit. En annan förklaring har varit att det saknas kunskap om hur mycket tid som verkligen spenderas på projektet och på vad. En trejde förklaring har varit att projektet ändras så frekvent under tidens gång att det är omöjligt att säga vad projektet levererar. Och allihop är precis lika dåliga ursäkter som i mina öron låter som svag projektledning. Jag håller med om att det finns många svårigheter som måste övervinnas för att få till en fullgod progressrapportering för sitt projekt. Att få styr på det är just vad din roll som projektledare går ut på. Och att se till att ha en uppföljning på att du fått valuta för pengarna du investerat i ditt projekt är en av de absolut viktigaste hörnstenarna och en metod för att göra detta är Earned Value Management (EVM).

Jag tänkte kort beskriva principerna för EVM i nästa blogginlägg. Men så insåg jag att det finns en utmärkt beskrivning på Wikipedia så varför uppfinna hjulet på nytt. Där finns dessutom en länk till EVM för agila projekt. (Skillnaden är inte så stort som man kan tro. Och nej, Scrum löser inte heller detta världsproblem per automatik) Dessutom har jag semester så jag ska ta ett glas vin till istället och njuta lite av den sol som är kvar istället.

På återseende.

"Shiny, happy people holding hands"

Inga kommentarer: